Groninger Nachtvisie 2030
In 2026 is de Groninger Nachtvisie 2030 aangenomen, waar de Nachtraad aanjager van is en nu verantwoordelijk is voor de uitvoering.
De Nachtraad Groningen is dé onafhankelijke schakel tussen politiek, professionals en publiek. Samen werken we aan een nacht die veilig, divers en gezellig is. Wij signaleren wat er speelt, delen kennis en zetten ideeën om in actie. Met een scherp oog en een stevig netwerk bouwen we mee aan beleid, stimuleren we vernieuwing en versterken we initiatieven die de nacht vooruithelpen.
De veiligheid in het Groninger nachtleven staat steeds meer onder druk. Wij werken samen met gemeente, clubs, beveiliging en andere partners aan een nacht waarin iedereen zich vrij kan bewegen — door bewustwording, trainingen en sterke samenwerking.
Inclusieve uitgaansplekken zorgen voor meer creativiteit en een sterke sociale samenhang. De Nachtraad zet zich in voor een nacht waarin iedereen zich welkom voelt, ongeacht achtergrond, gender, geaardheid of subcultuur.
Gezelligheid ontstaat wanneer mensen zich vrij en op hun gemak voelen. Wij stimuleren bewust gedrag, ondersteunen initiatieven die een prettige sfeer creëren en werken samen om de sociale kwaliteit van het nachtleven te vergroten.
Onze projecten
De Nachtraad Groningen is een onafhankelijke adviesraad die de brug vormt tussen het nachtleven, de gemeente en de bezoekers van Groningen.
Wij adviseren de gemeente over beleid, monitoren ontwikkelingen in het nachtleven, organiseren bijeenkomsten en publiceren onderzoeken en rapporten.
Als onderdeel van een landelijk netwerk van nachtraden werken wij samen met vergelijkbare organisaties in Amsterdam, Rotterdam en andere steden.
In 2026 is de Groninger Nachtvisie 2030 aangenomen, waar de Nachtraad aanjager van is en nu verantwoordelijk is voor de uitvoering.
De Nachtraad is nauw betrokken bij de totstandkoming en uitvoering van het Actieplan Veilig Uitgaan.
In 2022 heeft De Nachtraad het meldpunt voor incidenten gelanceerd als extra monitormiddel op het nachtleven.
Mede-organisator van de UnMute Us! Demonstratie in Groningen, die draaide om de heropening van het nachtleven.
Misha Pchenitchnikov is sinds 2025 de Nachtburgemeester van Groningen en al vanaf de oprichting van de Nachtraad in 2019 betrokken. In die jaren is hij uitgegroeid tot een van de drijvende krachten achter het versterken en vernieuwen van het Groningse nachtleven. Vanuit zijn brede achtergrond in veiligheid en cultuur werkt hij aan een nacht die veilig, inclusief en cultureel rijk is. Misha is nauw betrokken bij de ontwikkeling van de Groningse Nachtvisie en het Actieplan Veilig Uitgaan. Daarnaast initieert en begeleidt Misha campagnes en projecten die de nacht blijvend innoveren.
Ik heb jarenlange ervaring in de nachthoreca als leidinggevende en hierdoor ben ik erg praktijkgericht en heb ik in al die jaren een groot netwerk opgedaan. Tegenwoordig werkzaam als manager bij Ocean 41, Werkman en PALACE en waar een gedeelte van de Nachtraad meer directe binding met de underground niche cultuur heeft ben ik juist bovenal betrokken met de reguliere, zogenoemde ‘mainstream’ horeca en nachtleven.
Sinds mijn achttiende heb ik verschillende functies bij verschillende clubs en evenementen vervuld. Sindsdien heeft het nachtleven niet stilgestaan, opvallend is dat seksuele intimidatie en grensoverschrijdend gedrag onveranderd aanwezig zijn gebleven. Mijn focus ligt op het creëren van bewustzijn, door straatintimidatie, seksueel ongewenst gedrag en de gevolgen hiervan bespreekbaar te maken. Door middel van voorlichting over het signaleren van en hoe vervolgens te handelen. Hoe het op tijd ingrijpen mogelijk een gevaarlijke situatie voorkomt, hoe je veiligheid kunt waarborgen, en waar iemand terecht kan voor (slachtoffer)hulp. Zodat we met elkaar de nachten van Groningen voor iedereen altijd, overal veilig laten zijn.